دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازاریابی، همانند انسان‌ها، رویکردهای درون‌گرا و برون‌گرا دارد، اما در این حوزه تفاوت‌هایی ظریف وجود دارد. امروزه، کسب‌وکارها از طیف گسترده‌ای از روش‌ها برای تبلیغ و ارائه خدمات و محصولات خود بهره می‌گیرند. این در حالی است که مصرف‌کنندگان نیز به طور روزانه با حجم عظیمی از تبلیغات و تکنیک‌های بازاریابی متنوع مواجه می‌شوند. این مواجهه دائمی، اهمیت یافتن رویکردهای بازاریابی خلاقانه و اثربخش را دوچندان می‌کند؛ رویکردهایی که بتوانند در این هیاهوی تبلیغاتی، توجه مخاطب را به خود جلب کرده و ارزش پیشنهادی محصولات و خدمات را به شکلی قانع‌کننده ارائه دهند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا و نحوه استفاده بهینه از هر کدام خواهیم پرداخت.

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) در واقع همان بازاریابی سنتی است. در بازاریابی برونگرا کسب و کارها به دنبال مشتری می‌روند و از او می‌خواهند که از محصولات‌شان خرید کنند. دراین نوع بازاریابی، کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهای دیداری و شنیداری گوناگون، به دنبال تبلیغ و معرفی خدمات یا محصولات خود به مخاطبان هستند. اکثر شیوه‌های بازاریابی که تا کنون با آن‌ها مواجه بوده‌اید از نوع بازاریابی برونگرا بوده‌اند مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات رادیویی، پخش تراکت، آگهی‌های مجلات و روزنامه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، تماس تلفتی جهت فروش و ... 

بازاریابی برونگرا با بازاریابی درونگرا چه تفاوتی دارد؟

بازاریابی برونگرا نقطه مقابل بازاریابی درونگرا است. در حالت بازاریابی برونگرا شرکت‌ها به بیرون از مکان فعالیت خود می‌روند و برای جمع کثیری کار خود را تبلیغ می‌کنند اما در بازاریابی درونگرا افراد بر اساس نیاز خود به سراغ کسب و کار‌ها رفته و از خدمات یا محصولات آن‌ها بهره مند می‌شوند. 

در بازاریابی برون گرا هزینه بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در بازاریابی درونگرا با صرف هزینه ی کمتر بازگشت سود بیشتری اتفاق می‌افتد و همچنین با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی درونگرا می‌توان با نتایج بهتری رو به رو شد.

بازاریابی درونگرا ممکن است تعداد کمتری از افراد را در وهله اول جذب کند، اما سرنخ‌های فروش حاصل از آن معمولاً از کیفیت بالاتری برخوردارند. دلیل این امر آن است که این شیوه، اغلب مشتریانی را به سمت شما می‌کشاند که از قبل به دنبال محصول یا خدمتی مشابه آنچه ارائه می‌دهید، بوده‌اند و احتمال خرید آن‌ها بیشتر است.

در بازاریابی برونگرا از چه تکنیک و ابزاری استفاده می‌شود؟

استفاده از بازاریابی برونگرا رو به کاهش است و روی آوردن به بازاریابی درونگرا در حال افزایش است اما شرکت‌های نامدار اغلب در کنار بازاریابی درونگرا از مزایای بازاریابی برونگرا هم بهره می‌برند زیرا ترکیب این دو می‌تواند بازاریابی خوبی را رقم بزند اما بالطبع مستلزم صرف هزینه زیادی است.

ابزارهای بسیاری برای بازاریابی برونگرا وجود دارد اما هر ابزار برای برخی از کسب و کارها نتیجه می‌دهد. این ابزار عبارتند از:

  • اسپانسرینگ در رویدادها و سمینارها
  • پیام‌های بازرگانی در رادیو و تلویزیون
  • بازاریابی از طریق تماس تلفنی
  • بازاریابی پیامکی
  • تبلیغات از طریق چاپ بر روی خودکار، سالنامه، ماگ و ...
  • بازاریابی به صورت حضوری
  • تبلیغات چاپی (روزنامه، مجله، کاتالوگ و ...)
  • شرکت در نمایشگاه‌ها
  • تبلیغات محیطی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی  

مزایای بازاریابی برونگرا چیست؟

درست است که بازاریابی برونگرا در واقع بازاریابی سنتی به شمار می‌رود اما هنوز هم محاسنی دارد که بسیاری از کسب و کار‌ها ترجیح می‌دهند از آن در کار خود استفاده کنند. مزایای این بازاریابی عبارتند از:

  • به برندسازی شما کمک می‌کند زیرا از این طریق می‌توانید کسب و کار خود را به افرادی که هیچ شناختی از شما ندارند، معرفی کنید.
  • از این راه با طیف گسترده ای از افراد رو‌به‌رو هستید و می‌توانید جامعه هدف بزرگتری را تحت تاثیر تبلیغ خود قرار دهید در نتیجه افراد بسیاری با محصول یا خدمات شما آشنا خواهند شد. 
  • با توجه به سابقه‌ای که بازاریابی برونگرا دارد مردم بیشتر به این نوع تبلیغات اعتماد می‌کنند و در نتیجه به نسبت بازاریابی در بستر فناوری‌های جدید، اعتماد سازی بیشتری انجام می‌دهد.

معایب بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا قدیمی است و در نتیجه معایبی دارد که عبارتند از:

  • از آنجایی که این بازاریابی به طور عمومی در بین افراد مختلف جامعه صورت می‌گیرد، جذابیت بخشی و ارتباط بخشیدن به آن برای عموم مردم کاری سخت است.
  • بسیار پیش آمده است که تراکت پخش شده بعد از چند ثانیه مطالعه شدن به سطل زباله انداخته شده یا هنگام پخش آگهی بازرگانی از تلویزیون کانال عوض شود. این‌ها نشان می‌دهند که بی توجهی نسبت به بازاریابی برونگرا بسیار اتفاق می‌افتد.
  • بازاریابی برونگرا هزینه زیادی در بر دارد به عنوان مثال اجاره بیلبورد، شرکت در نمایشگاه، تبلیغات بنری و ... مستلزم پرداخت هزینه هستند. 
  • بررسی میزان اثر بخشی این نوع از تبلیغات کار چالش برانگیزی است؛ به عنوان مثال بررسی نتیجه تبلیغات بیلبوردی کاری سخت و دشوار است.

بازاریابی برونگرا مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

کسب و کارهای بزرگ و کوچک بسته به استراتژی که برای بازاریابی خود در نظر گرفته اند، می‌توانند از روش‌های بازاریابی برونگرا استفاده کنند. البته باید به جامعه هدف و میزان سرمایه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اند توجه کنند زیرا این بازاریابی هزینه زیادی در بر دارد و بیشتر کسب و کارهای بزرگ از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنند.

برای نتیجه‌ی بهتر در بازاریابی برونگرا به این نکات توجه کنید.

ارزیابی نتایج در بازاریابی برونگرا سخت‌تر از بازاریابی درونگرا است با این حال با رعایت موارد زیر می‌توان کمپین‌های بازاریابی برونگرا را بهینه کرد و در نهایت مشتریان بالقوه را جذب کرد.

  • دقیق و گویا بودن پیام‌های تبلیغاتی: پیامی که در تبلیغات به کار برده می‌شود باید بتواند مخاطب را به مشتری تبدیل کند. این تبدیل می-تواند به صورت پر کردن یک فرم، دانلود یک فایل یا کتاب الکترونیکی، کلیک بر روی یک لینک از سایت و ... اتفاق بیافتد. پیام تبلیغاتی باید به گونه‌ای باشد که بتواند به نیازهای مخاطب پاسخ دهد و مشکلات او را برطرف کند.
  • بهینه سازی محتوا جهت برقراری ارتباط با جامعه هدف: اگر محتوای بازاریابی برونگرای شما هم راستا با علایق و خواسته‌های جامعه‌ی هدف باشد می‌تواند برای مخاطبان شما کمک کننده باشد، در زمان صرفه جویی کند و هم نرخ بازگشت سرمایه‌ی شما را افزایش دهد.
  • بهره گیری از کانال‌های مختلف: در بازاریابی برونگرا می‌توانید از چند کانال برای ارتباط با مخاطبان خود بهره بگیرید به عنوان مثال ایمیل، پیامک، سوشال مدیا و ... . بهره گیری از چند کانال برای مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا پیام تبلیغاتی را در رسانه مورد علاقه هر کدام از مخاطبان منتشر کنید که این امر امکان تبدیل مخاطب به مشتری را بالا می‌برد.
  • تلاش مداوم برای رسیدن به جامعه هدف: اجرای استراتژی بازاریابی به شیوه برونگرا زمان می‌برد بنابراین نباید توقع داشته باشید با انتشار چند تبلیغ در کانال‌های گوناگون مخاطب زیادی به تبلیغات شما توجه نشان دهند بلکه باید صبر پیشه کنید و در این کار مداومت به خرج دهید تا نتیجه ی کار را شاهد باشید. 
  • بررسی نتایج و تغییر استراتژی در صورت لزوم: بررسی میزان موفقیت در بازاریابی امری ضروری و مهم به شمار می‌آید. در این بخش شما باید میزان موفقیت در هر یک از کانال‌های بازاریابی را مورد ارزیابی قرار دهید تا از اثر بخشی آن آگاه شوید به عنوان مثال متوجه خواهید شد که در ایمیل مارکتینگ کدام نوع از پیام‌ها اثر بخشی بهتر و بیشتری دارند. 
  • بررسی نرخ بازگشت سرمایه: در نهایت نوبت به ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه می‌رسد که در بازاریابی امر مهمی به شمار می‌رود. شما در بازاریابی برونگرا هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنید و لازم است در پایان به ارزیابی سود و زیان خود بپردازید. بررسی فعالیت‌های انجام شده به شما کمک می‌کند تا محاسبه کنید با توجه به هزینه‌هایی که کرده‌اید به چه مقدار سود و بازگشت سرمایه دست یافته‌اید.

کلام آخر

قبل از اقدام به بازاریابی باید پرسونای مخاطبان خود را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین نوع بازاریابی را انتخاب کنید. در کنار بازاریابی درونگرا می‌توانید روی مزایای بازاریابی برونگرا نیز حساب باز کنید. 

دپارتمان دیجیتال مارکتینگ نماد اول در زمینه طراحی و پشتیبانی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوای تصویری و متنی، برندینگ و ... فعالیت دارد و به پیشرفت کسب‌ وکارهای آنلاین کمک می‌کند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02188704000 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان‌مان شما را راهنمایی کنند.
 

آخرین بلاگ‌های منتشر شده